Segun ica arkeologiista
historiisto, qua esas specalisto pri la Galla socio, la
spiritaleso di la druidi povabus
esar influita da un de la fonderi di la Greka
filozofiala pensado.
LA DRUIDI esis stranja sacerdoti supozata
posedar sajeso qua grantis a li
povo super omna komparo ye la Galla socio.
Kad li influesis dal teorii expresita dal Greka filozofo Pythagoras ? Ita question egardesas tre serioze dal
arkeologiisto ed historiisto Jean-Louis Brunaux en lua maxim recente redaktita
libro : La Druidi, filozofi che la barbari. « De la tempo di Caesar til nia epoko, la historiisti, geografiisti e specalisti pri religio trublesis dal druidi, quaze li ne savus quale traktar li. Kad altraloke onu ultempe vidis
sacerdoti esar judiciisti, imperar
a la politikisti, edukar la yunaro sen tamen serchar instalar teokratio ? », tale skribas la autoro, qua dedikis
grandanombra verki a la Galla civilizo.
KOMUNA KREDI
Segun Brunaux, Caesar ipsa, qua tamen
priskribas detaloze la rolo dil druidi en lua libro la Gallia-milito, mingrandigis la importo di lia filozofiala
pensado. Ne nur pro ke il interesesas poke a lia « barbara » kulturo, ma precipue
pro ke la druidi quin ilu konocas, tote aparte la famoza Diviciac, federito dil
Romani ed amiko di Cicero, ne esas apta reprezentanti dil druidismo existinta
lor lua granda epoko, olqua prosperis en Gallia inter la Vma yarcento a.K. e la
IIma yarcento a.K. Por studiar serioze la druidala fenomeno, oportas retroirar
plu fore aden la pasinta tempo. « La unika savozo, qua bone intelektis lia plaso en la Galla socio,
esas la Greko Poseidonios di
Apameia », tale explikas s-ro Brunaux. Kom dicipulo
di Aristoteles, Poseidonios di Apameia esas Greka erudito, samatempe filozofo e
matematikisto, ilqua voyajis en Gallia ye la IIma yarcento ante Kristo e lu
redaktis grandanombra verki en qui lu studias omna aspekti dil Galla kulturo.
Quankam il opinionis ke la Greki esas la reprezentanti dil suprega civilizuro,
il ne desestimis la habitanti di Gallia tante plu ke ici laste nomita esis
por-Greki ! Nome, la Galli, ye la IIIma yarcento a.K., irabis til Delfi ube li
esabis facinata per la Greka religio. Talgrade ke aparas la questiono pri
influo dal Greki a la Galli, precipue tra
la docado da Pythagoras , nome lu esis filozofo, qua, quale la druidi, revelis
lua sekretaji, nur ad « iniciiti ».
Ula nombro de metafizikala kredi komuna
justifikas la komparo inter la druidi e Pythagoras. Inter oli, la ideo
nereprezentar la dei, la intereso pri la nombri e la matematikala legi kom
expresuri di lo deala, la inklino a la divinado ed a la auguri. Tandem, la
Galli kredis la realeso di la metempsikoso. La salvo dil anmo e la nemortiveso,
quin onu ganis per esar heroala lor la kombato, signifikis la fino dil « riinkarnaci
», koncepto qua esis anke plusa ideo komuna kun la Pythagoras-ani. Segun Jean-Louis
Brunaux, ica similaji nule konformesas a la opiniono quan onu havas, generale,
pri « barbara » Galli, od anke pri Galli neapta pri abstrakto o mem pri « Kelteso
» hermetika a la extera influi.
Adapto segun artiklo publikigita en
la diala jurnalo LE FIGARO ye la 7ma di
septembro 2006 e redaktita da PAUL-FRANCOIS PAOLI
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire